5 kwaliteitsmanagers
Een team van vijf kwaliteitsmanagers ondersteunt de organisatie voor een totale dienstverlening op het hoogste niveau. Naast jarenlange ervaring hebben zij samen een breed beeld op de praktijk, vanuit verschillende invalshoeken: controle, samenstel en compliance. Een stevige basis voor het doorbouwen aan kwaliteit.
Nieuwe klant of opdracht
Annemieke Stokvis, kwaliteit & vaktechniek: “Dagelijks zijn we bezig met klant- en opdrachtacceptaties. Elke nieuwe klant en elke nieuwe opdracht moet door ons goedgekeurd worden, voordat een accountant aan de slag kan. Bij akkoord wijzen wij de opdracht aan de accountant toe. Ons belangrijkste aandachtspunt is de integriteit van de potentiële klant.”
Ivo Berenschot, accountant: “Als kwaliteitsmanager zit ik nu aan de andere kant van de tafel. Deze rol brengt met zich mee dat ik af en toe collega’s moet teleurstellen als we een potentiële klant niet accepteren, bijvoorbeeld vanwege negatieve publiciteit.
Zo’n beslissing nemen we natuurlijk altijd goed gemotiveerd en in overleg met de directie. Maar als oud-vestigingsleider begrijp ik maar al te goed dat ‘nee’ zeggen tegen een klant niet natuurlijk voelt.”
Vaktechnische vraagstukken
Ook komen er veel vaktechnische vraagstukken over het bureau van de kwaliteitsmanagers. In de accountancypraktijk wordt op uiteenlopende gebieden geconsulteerd, zowel verplicht als onverplicht. Denk aan continuïteitsissues bij klanten of het herstellen van een fout in de jaarrekening.
Gerrit Tuitert, accountant: “De vaktechnische vraagstukken zijn echt interessant. Geen enkele is hetzelfde. Het is prachtig om na een stevige vaktechnische discussie met de accountant er samen uit te komen. Zo houden we elkaar, maar ook de klant scherp. Dat zijn de casussen waar ik goede herinneringen aan overhoud.”