Klant bezoeken
Vaak hoor ik van mensen dat ze denken dat accountants vijf dagen in de week op kantoor zitten en alleen maar bezig zijn met cijfertjes. Dat geldt gelukkig niet voor mij en mijn collega’s.
Ik pak graag de auto om naar een klant toe te rijden en een rondje door het bedrijf te maken.
Als ondernemende accountants zoeken we de klant graag op. Wat steeds belangrijker wordt in onze werkzaamheden is begrijpen waar de klant mee bezig is en hierop inspelen.
Initiatief en zelfstandig aan de slag
In januari 2017 werd ik adviseur mkb, na een aantal jaren als assistent-accountant gewerkt te hebben. Een nieuwe klantenportefeuille is in het begin spannend, maar ook een prachtige uitdaging. Bij de Jong & Laan wordt eigen initiatief gewaardeerd en in overleg kan je veel werkzaamheden zelfstandig oppakken.
Ik pak dan ook graag de auto om naar een klant toe te rijden en een rondje door het bedrijf te maken. De processen worden besproken. De geldstromen die daarbij horen, zie ik later terug in de administratie.
Vooruitkijken en adviseren
Door de processen te volgen in de financiële administratie wordt het opstellen van de jaarrekening een fluitje van een cent. Zo blijft er tijd over om met de klant vooruit te kijken: “Volgend jaar misschien toch die investering, maar wat levert het op?” Samen brengen we de scenario’s in kaart en zoeken we naar geschikte vormen van financiering.
Eigen initiatief wordt gewaardeerd en in overleg kan je veel werkzaamheden zelfstandig oppakken.
Kennis van de klant is key
Op dag twee van de vakantie was 'de accountant' saai en alleen maar bezig met cijfertjes. Maar in de loop van de vakantie werden de gesprekken toch anders: “Als ik een boot koop, kan ik die dan ook zakelijk aanschaffen voor mijn bouwbedrijf?” “Ik zie niet in waarom dit als zakelijk aangemerkt zou kunnen worden.” Was mijn eerste reactie.
Hij legde uit dat hij een bouwbedrijf in Harlingen heeft en veel werkzaamheden doet op de Waddeneilanden. Een boot komt dan goed van pas. Dat verandert de situatie natuurlijk compleet. Kennis van de klant is key in onze dienstverlening en dat is ook gelijk wat ons werk zo mooi maakt.
Lianne van de Geest is (ook) adviseur mkb bij de Jong & Laan. In de onderstaande video vertelt ze over haar werkervaring bij onze organisatie: