Blended learning
Naast flexibiliteit in het kiezen van opleidingen en trainingen, zijn er ook grote stappen gezet met online- en blended learning. Dit betekent dat we het online en offline volgen van opleidingen en trainingen combineren. We zien dat het in de praktijk heel goed is om niet alleen meer thuis te werken en online te vergaderen, maar ook om cursussen te volgen.
Ik zie dit niet meer veranderen. We hebben het afgelopen jaar in één keer een forse sprong voorwaarts gemaakt. Adviesvaardigheden zijn in het aanbod een onderwerp dat vanuit het kantoor verplicht is. Leidinggeven op afstand staat dankzij corona nu ook stevig op de cursusagenda.
Maar ook heel praktische vaardigheidstrainingen, zoals een goed sollicitatiegesprek voeren met mogelijke nieuwe collega’s. Dit staat naast de – vanzelfsprekende – vaktechnische onderwerpen die ook aan de orde komen.
Hybride, online en op kantoor
De ervaring leert ons dat online zeker niet altijd in de plaats van werken op kantoor of van een cursus ter plekke komt. Ik schakel veel met mijn collega Mattijs Buitinga. We merkten allebei dat, vooral bij trainingen waar bijvoorbeeld met rollenspellen wordt gewerkt en waar gedrag en attitude nadrukkelijke onderwerpen zijn, je veel beter kan werken als je elkaar face-to-face ontmoet.
“Wij leggen hier niet het accent op wat fout gaat, maar veel meer op zoek naar de individuele verbeterpunten en deze vervolgens ook opnemen in iemands POP."
En als ‘klankborden’ echt noodzakelijk is, dan werkt dat op kantoor natuurlijk altijd beter. In het programma dat we onze collega’s bieden komt dat ook nadrukkelijk terug. Een manier om dat vorm te geven is “feed forward” in plaats van feedback. Hierbij leggen we niet het accent op wat fout gaat, maar veel meer op zoek naar de individuele verbeterpunten en deze vervolgens ook opnemen in iemands POP.